Ziekenbezoek

Wanneer je langdurig of ernstig ziek wordt, dan verandert er ineens veel in je leven. Misschien moet je stoppen met werken, of kun je nauwelijks nog deelnemen aan het maatschappelijke leven. Het ziek zijn kan je ook confronteren met de vraag naar het waarom? Waarom overkomt mij dit? Waarom juist nu? Waarom laat God dit toe? Waarom, waarom …? Op die vragen zijn er geen gemakkelijke standaardantwoorden te geven. Wel proberen wij als gelovige mensen om elkaar vast te houden op die moeilijke momenten. We proberen met onze nabijheid een antwoord te zijn op de vragen van een ander.

Soms kan het goed doen om als zieke je verhaal te kunnen vertellen; om te ervaren dat je niet vergeten wordt. Als geloofsgemeenschap komen wij graag op bezoek bij de zieken dat noemen wij het ziekenbezoek. Omdat het niet altijd bekend is wie er ziek zijn in de parochie, verzoeken wij u om zélf door te (laten) geven wanneer iemand ziek is. Dit geld ook voor zieken in het ziekenhuis, die graag ziekenbezoek willen ontvangen vanuit de parochie.

Communie thuis

Een bron van kracht kan ook de ziekencommunie zijn, welke maandelijks wordt rondgebracht door pastoor of kapelaan. Oudere parochianen, of parochianen die ernstig ziek zijn verzuchten wel eens: “We vinden het jammer dat we niet meer naar de kerk kunnen komen!” Maar de kerk wil graag naar u komen, wanneer u dat wenst. Neemt u gerust contact op met de pastoor of de kapelaan voor het ziekenbezoek.

Normaliter wordt de ziekencommunie rondgebracht op de eerste zaterdag van de maand, maar rond de grote kerkelijke feestdagen is er soms een extra communierondgang.