Foto kerkhof fase 2

Het zal de meeste parochianen van Pey niet zijn ontgaan dat er al geruime tijd wordt
gewerkt aan een volledige herinrichting van het kerkhof. Vanwege de omvang van de werkzaamheden is gekozen voor een gefaseerde uitvoering, waarbij vorig jaar de
linker- en rechterzijde naast de kerk zijn aangepakt. Dit jaar is er al een beregening installatie in de grond aangelegd voor het nieuw heringerichte stuk, zodat er bij langdurige droogte gesproeid kan worden.

Onlangs is de volgende fase in uitvoering genomen, waarbij de bestrating zal worden vervangen en een deel van de tussenliggende vakken van heesters en laagblijvende aanplant zal worden voorzien. Ook worden de grasvlakken bij de graven aan de oostzijde opnieuw aangelegd waarbij de verzakkingen, die door de jaren heen zijn ontstaan, weer worden opgevuld en geëgaliseerd. De opsluitbanden bij de grafmonumenten worden daarbij vernieuwd en weer op de oorspronkelijke hoogte aangebracht.

De werkzaamheden worden uitgevoerd door vakmensen die gewend zijn om in
tuinen en kerkhoven te werken en zij zullen bij de realisering van de bestrating en
groene vakken dan ook alle voorzichtigheid in acht nemen. De uitvoering zal tot medio november duren en helaas is niet te voorkomen dat graven incidenteel niet zo goed bereikbaar zullen zijn. Natuurlijk wordt geprobeerd om de overlast tot een minimum te beperken en uiteraard zal ervoor gezorgd worden dat het kerkhof met Allerzielen zo goed mogelijk begaanbaar is en er enigszins opgeruimd bij ligt.

Als alles klaar is zal het kerkhof vervolgens ook onderhouden moeten worden.
Gelukkig is er momenteel al een trouw groepje van vrijwilligers die zich hier op
maandagmorgen voor inzetten, maar extra vrijwilligers zijn altijd welkom. ‘Groene
vingers’ zijn daarbij overigens geen vereiste. Mocht de maandag niet zo geschikt zijn, dan is een andere dag natuurlijk ook mogelijk. Voor koffie en wat erbij wordt gezorgd. Er moet tenslotte ook tijd voor gezelligheid zijn.

Voor wie interesse heeft, kan altijd maandagsmorgens zich eens komen informeren
of contact opnemen met de Koster Lia Bougie (zie ook contactpagina)