Heilig Doopsel

Wat is het doopsel ?

In het verleden werd een kind vrijwel meteen na de geboorte gedoopt. Tegenwoordig kiezen ouders meestal voor een later tijdstip voor het doopsel. Het is ook niet meer vanzelfsprekend dát ouders kun kind laten dopen. Een kind laten dopen is een eigen beslissing van de ouders geworden. Daarom vraagt in onze tijd die beslissing meer bezinning en overleg dan vroeger.

Om beter inzicht te krijgen in de betekenis van de doop of het heilig doopsel voor jezelf en jullie kind, is er een doopvoorbereiding voor ouders die hun kindje willen laten dopen. Deze bijeenkomst is bedoeld om even stil te staan bij de geboorte, het nieuwe leven, bij wat je je kind wilt meegeven en om samen te praten over de betekenis van de doop en de symboliek in de doopviering.

Door het sacrament van het Doopsel word je verbonden met God en alle andere christenen. Hierdoor word je opgenomen in de Katholieke Kerk en vragen we God mee te gaan op je levensweg. Bij het dopen wordt er eerst water over je hoofd gegoten onder aanroeping van God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Daarna wordt dopeling op het voorhoofd gezalfd met gewijde olie (Chrisma).

Het heilig doopsel is het eerste van de zeven sacramenten van de Katholieke kerk.

Uw kind dopen

Indien u uw kind wilt laten dopen, vul a.u.b. eerst het doopformulier in en neem dan contact op met de parochie. Uw aanvraag wordt doorgegeven aan het pastorale team. Zij nemen contact met u op om samen binnen de mogelijkheden een datum voor de voorbereiding en voor de doopplechtigheid vast te stellen. Het is belangrijk dat u zich minstens 2 maanden van tevoren aanmeldt. De doopviering zal worden gehouden in een van de kerken van onze parochiefederatie.

Het doopaanvraagformulier kunt u onderaan deze pagina invullen en insturen.

Doop van een volwassene

Ook een volwassen persoon kan in aanmerking komen voor het heilig doopsel. Een volwassen persoon die gedoopt wenst te worden dient voorafgaand aan de doop een vormingstraject te volgen.

Dat neem niet weg dat men in alle gebedsdiensten en Eucharistievieringen welkom is om eraan deel te nemen. Door ze bij te wonen en door mee te bidden. Echter, wat betreft het ontvangen van de heilige communie (Eucharistie) tijdens een Eucharistieviering moet men wel eerst zijn gedoopt om dit sacrament geldig en waardig te mogen ontvangen.

Voor meer informatie kunt u onderstaand formulier invullen en eventueel contact opnemen met het pastorale team.

Aanmeldformulier Doop
Stap 1 van 5